Připravujeme obsah vaší stránky. Vyčkejte, prosím, dokud se stránka nenačte.
Úvod > Články a inspirace > Solární střecha od firmy Tesla s baterií Powerwall 2

Solární střecha od firmy Tesla s baterií Powerwall 2

Tesla po sloučení dceřiné společnosti SolarCity chce, aby většina střech rodinných domů vyráběla elektřinu. Měly dobře vypadat a málo stát. Spolu s novou generací baterie Powerwall 2 vzbudilo uvedení solární střechy zasloužený rozruch, ale také vyvolalo mnoho otázek.

V srpnu Tesla potvrdila svůj záměr koupit dceřinou společnost SolarCity. Za ní, stejně jako za Teslou, stojí vizionář Elon Musk a nyní se jedná o největšího dodavatele fotovoltaiky v USA. Ze společnosti Tesla, která vyrábí auta a baterie, se akvizicí SolarCity stane zároveň firma poskytující kompletní řešení pro obnovitelnou energetiku. A budou to právě akcionáři obou společností, kdo svým hlasováním 17. listopadu 2016 rozhodnou o jejich sloučení pod Teslu. Na obavy akcionářů je Musk zvyklý a standardně je rozptyluje tím, že představí nový výrobek nebo službu, která má věřitele nadchnout. Nejspíš právě proto nyní uvedl společný výrobek Tesly a SolarCity, který má změnit budoucnost, tentokrát v oboru stavebnictví.

Tisková konference Tesly a SolarCity k nové střeše na přelomu října a listopadu 2016 byla trochu neobvyklá. Konala se venku mezi několika rodinnými domy a všechny měly střechu tvořenou z fotovoltaických článků. Přitom dokud na tento fakt během konference Musk výslovně neupozornil, nikdo z přítomných novinářů si toho nevšiml. Domy vypadaly úplně normálně a žádná fotovoltaika nikde nebyla vidět, protože Tesla články integrovala přímo do střešní krytiny. Aby většina střech na světě vyráběla elektřinu, měli by ji všichni chtít. Aby ji všichni chtěli, měla by být pěkná, trvanlivá, dobře izolovat, vyrábět elektřinu, a to všechno za cenu nižší, než u standardní střešní krytiny. A všechny tyto atributy by Tesla střecha měla splňovat. Veškeré bližší informace k tomuto produktu (včetně výkonu integrovaných článků) však zatím chybí, jsou známy jen tři věci:

1) je to materiál, speciální tvrzené sklo, které je průhledné „z pohledu slunce“, tedy shora a neprůhledné z bočního pohledu, tedy např. z ulice nebo z oken sousedů. Sklo je tvarováno do čtyř různých krytin, které se skládají z jednotlivých dílů přibližně o velikosti papíru A4. Mělo by být zároveň odolnější, než většina obvyklých střešních krytin.

2) Druhou známou vlastností je podoba, Elon Musk představil čtyři různé druhy „tašek“. První dva vycházejí ze vzhledu samotného materiálu, texturované sklo a hladké sklo, druhé dva typy krytiny napodobují pálené tašky nebo břidlici. U „břidlice“ je každý kus náhodně tvarován, takže by neměly být na světě dvě tašky se stejnou texturou a každá střecha s touto krytinou by pak měla být jedinečná. Tvrzené sklo by mělo být oproti ostatním krytinám výrazně odolnější, přední výhodou solární střechy je ale právě její vzhled. Plně funkční fotovoltaika prostě není vidět a nijak tak nenarušuje vzhled domu, naopak ho esteticky dotváří. Lze navíc očekávat, že typů krytin bude dále přibývat.

3) Třetí informací o nové krytině je způsob, jak bude designová střecha s vestavěnou fotovoltaikou levnější, než klasické tašky. Nižší ceny se má dosáhnout skrze elektřinu, kterou vyrobí solární články integrované v krytině a která majiteli sníží účet za elektřinu. Stejně tak by stavba solární střechy měla vyjít levněji, než stavba standardní střechy a následné doplnění klasických fotovoltaických panelů. Pokud už zákazník střechu má, vyjde ho levněji pořídit samotné panely, než vyměnit celou střechu. Bonusem solární střechy, za něž se v tomto případě bude připlácet, je potom lepší vzhled. Můžeme také očekávat, že Tesla představí několik způsobů financování, jak je nyní zvykem u Solarcity, když prodává či poskytuje lidem na střechu klasickou fotovoltaiku.

Během tiskové konference se u okolních domů otevřely garáže, vyjely z nich elektromobily Tesla a za nimi na zdech visela nová generace baterie Powerwall 2. Tím se zároveň odhalilo Muskovo řešení, které působí zcela zřejmě, až banálně. Tyto tři komponenty – solární střecha, domácí baterie a elektromobil – tvoří kompletní nízkouhlíkové řešení pro rodinné domy, ke kterému bude postupně směřovat většina domácností. A po akvizici SolarCity bude Tesla první společností, která bude sama schopna najednou pokrýt všechny tyto sektory – výrobu elektřiny, skladování i transport. Nejprve na domácí a časem i na průmyslové úrovni. Baterie Tesla Powerwall 2 nabízí 14 kWh kapacity, 5 kW výkonu (7 kW špičkového výkonu) a integrovaný střídač Tesla. To celé lze pořídit za 5500 $ a postavit na zem nebo pověsit na zeď v designovém boxu. Oproti předchozí generaci Tesla zdvojnásobila kapacitu (ze 7 kWh na 14 kWh), výkon a přidala střídač, aniž by zdvojnásobila také cenu, první Powerwall (7 kWh bez střídače) stál 3000 $.

S cenou necelých 400 dolarů za kWh je Powerwall 2 výhodnější, než většina konkurentů, kteří za stejnou cenu nabízí buď nižší kapacitu, nebo samotnou baterii bez střídače. Náročnější zákazníci si mohou koupit Powerwallů víc, nebo rovnou zvolit škálovatelnou baterii pro průmyslové aplikace Tesla Powerpack, který je v prodeji od dubna 2016. Podrobněji se bateriemi a rolí Tesly v energetice budeme zabývat v samostatném článku.

S minimem dostupných informací přichází i řada otázek. Jak se chce dosavadní výrobce automobilů uplatnit na stavebním trhu. Střecha od Tesly totiž není standardní solární panel, který se připevní na hotovou střechu, jak to dosud dělalo SolarCity. Je to střecha. Prodat nebo pronajmout klasickou fotovoltaiku s argumentem nižšího účtu za elektřinu SolarCity umí docela dobře. Prodat střechu samu o sobě je něco docela jiného. Poptávka po nových střechách na trhu rozhodně je – 5 milionů nových střech vznikne ročně jen v USA. Ale když zákazník potřebuje střechu, zpravidla nevolá společnost, která instaluje fotovoltaiku. Potřebuje naprojektovat a postavit důležitou část domu, která bude pevná, vodotěsná a spolehlivě ochrání jeho rodinu před průtrží mračen. Za tím účelem obvykle poptá stavební firmu, ne výrobce baterií. Má-li Tesla opravdu dodávat kompletní střechy, bude se muset pravděpodobně domluvit s nějakou stavební firmou, nebo založit vlastní. SolarCity se k tomu nabízí a vzhledem k Muskově snaze o maximální integraci je celkem pravděpodobné, že půjde tímto směrem. Avšak v tomto segmentu je mnohem větší konkurence a takový krok bude opět bedlivě sledován akcionáři.

Kromě prodejní strategie zatím chybí taky alespoň přibližný termín, kdy by se měla solární střecha začít prodávat (neplatí pro Powerwall 2, první kusy nové baterie by měli zákazníci dostat v lednu 2017). Akcionáři Tesly i SolarCity budou hlasovat o spojení obou společností 17. listopadu. Přitom není jasné, jak budou reagovat na představení nového produktu bez současného uvedení prodejní strategie a časového rozvrhu. Jestli je má Musk zveřejnit před tímto termínem, je otázka, proč to neudělal rovnou. Nebo se může spolehnout na popularitu svých nápadů, která je známa pod jménem „fenomén Tesla“.Nápad udělat střechu přímo z fotovoltaických panelů samozřejmě není nový a výrobci takových střech už existují. Stejně tak není nový vynález elektromobilu, přesto první automobilkou na světě, která dokázala vyvolat po elektrických autech širokou poptávku, byla právě Tesla. Zároveň můžeme předpokládat, že SolarCity a Tesla mají svůj nápad domyšlený nad rámec představení výrobku na tiskové konferenci. Teď bude zajímavé sledovat, jak Elon Musk své know-how v uplatňování již objeveného, ale dosud nerozšířeného, použije při prosazování solární střechy.

Zdroj: SolarCity.com, Tesla.com

Nalezněte kvalitní řemeslníky a firmy z vašeho okolí a ušetříte až 50%

Vyhledat řemeslníka, firmu

Řemeslníci pro váš dům, byt a zahradu

Ajajaj! Něco se pokazilo!

Na stránkách se objevila neočekáváná chyba. Zkuste prosím stránku přenačíst a akci zopakovat.
Pokud se chyba i nadále vyskytuje, kontaktuje nás prosím pomocí na e-mail info@internetstream.cz. Děkujeme.
Uloženo!